Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen liittyy pelaajan ja toisaalta yhteiskunnan näkökulmasta? Millainen rooli peleillä on nykykulttuurissa? Ovatko jotkin pelit haitallisempia tai parempia kuin toiset? Entä voivatko historiaan pohjautuvat pelit vääristää käsityksiämme menneestä vai ruokkivatko ne vain ihmisen rajatonta mielikuvitusta? Aiheesta keskustelemassa tässä Tampereen kaupunginkirjaston videossa pelitutkimuksen apulaisprofessori Usva Friman, pelisuunnittelija ja peleihin erikoistunut tietokirjailija Juho Kuorikoski sekä historian yliopistonlehtori Risto Marjomaa.
Usva Friman on pelitutkimuksen apulaisprofessori ja akatemiatutkija, joka työskentelee Tampereen yliopiston Game Research Lab -tutkimusryhmässä ja Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä. Hänen tutkimuksensa keskittyy kulttuuriseen osallisuuteen ja toimijuuteen digitaalisissa pelikulttuureissa erityisesti marginalisoitujen osallistujien näkökulmasta. Hän on myös yksi Pelit kulttuurina -tutkimuskokoelman (Vastapaino, 2022) toimittajista.
Juho Kuorikoski on pelisuunnittelija, peleihin erikoistunut tietokirjailija ja Pelit-lehden pitkäaikainen avustaja. Kuorikoski on kirjoittanut muun muassa seuraavat teokset: Pelitaiteen Manifesti (Gaudeamus 2018), Pelien Suomi (Gaudeamus 2020) ja Commodore 64: tasavallan tietokone (Minerva 2017). Hän on myös kehittänyt lukuisia pelejä, muun muassa Lydia (Platonic Partnership 2017) ja Stratogun (Horsefly Games 2025).
Risto Marjomaa, Helsingin yleisen historian uusimpien aikojen yliopistonlehtori, on erikoistunut laaja-alaisesti ottaen globaaliin historiaan, mutta erityisesti Afrikan historiaan toimien jonkin aikaa Afrikan tutkimuksen professorina. Muita keskeisiä kiinnostuksen aiheita ovat sodan ja konfliktien, sekä imperialismin ajan historia.

Keskustelu on suljettu.